Ako som so synom objavovala krásy literatúry

Návštevy: 1255

Keď boli moje deti malé, tak sme obrovské množstvo času strávili čítaním hodnotnej literatúry.  Ako to dopadlo, posúďte sami.

Keďže som bola to, čomu sa hovorí lenivá matka, tak som si výchovu uľahčovala ako sa len dalo a miesto kreatívneho tvorenia (ergo bordel všade, ergo následné poldňové upratovanie) sme čítali ... všetko možné.

Odborné publikácie na témy výchova sľubovali, že keď toto s dieťaťom absolvujeme, odmenou nám bude nadšený čitateľ a kreatívny pisateľ. Neviem, kde som urobila chybu, ale môj syn okrem nadpisov nad fotkami na Instagrame neprečíta ani riadok,

povinnú literatúru odfláka ako sa len dá a napísanie akéhokoľvek textu sa rovná komplikovanému pôrodu sprevádzanému veľmi podobnými zvukmi. V podstate by mi to bolo jedno, keby občas predsa len nepotreboval moju pomoc s niečím, čo sa za našich mladých čias nazývalo rozbor literárneho diela.

V tejto súvislosti si dovolím malú vsuvku. Z nejakého nevysvetliteľného dôvodu sa aj tento školský rok venuje veľká pozornosť ľúbostnej poézii a ja si opäť kladiem otázku, či majú slovenčinári nervy zo železa. Akoby nemali dosť urehotaných a blbnúcich puberťákov aj bez toho, aby im zadávali ďalšie a ďalšie príčiny k tomu, aby si detičky z učiva (metodickým centrom s láskou vybratého pre 7. ročník ZŠ) robili srandu. Alebo je to len problém môjho dieťaťa a ostatní to zvládajú v pohode.

Toť rozbor básní môjho syna, konkrétne piesní Červené jabĺčko a Láska, bože, láska.

„Červené jablčko v oblôčku mám
„Koho ja rada vidím , tomu ho dám
„/: Teba ja môj milý , Teba milujem
„Tebe to jablčko z lásky darujem :/
 

Úloha 1 - podčiarkni v básni slová, ktoré vyjadrujú ľúbostný cit.

Syn podčiarkuje slová jabĺčko a oblôčik (metodická príručka sa prikláňa k názoru, že je to RADA, MILÝ, MILUJEM, Z LÁSKY). Pýtam sa, prečo podčiarkol tieto dve slová:

„Lebo označujú milé malé veci."
„A kde je tam láska?"
„Však mu dáva to jablko z lásky."
 

Úloha 2 - Koľkokrát sa v piesni Láska, bože, láska vyskytuje slovo láska.

Zvládame bravúrne bez najmenších problémov. Kiežby by takýchto intelektovo náročných a o inteligencii čitateľa veľa hovoriacich úloh bolo viac.

Úloha 3 - Opakovanie slov v básni je zaujímavý básnický prostriedok. Vyskúšaj si to a utvor jednoduché básne so slovom LÁSKA na začiatku, t.j.:

Láska .....................
láska ......................
láska ......................,
atď. 
 

Skúste si to.

Syn (zdesene):

„To tu budem do zajtra."
„Nebudeš, je to jednoduché, to zvládneš."
„Na teste nám nič také dávať nebudú.“
„Ale môžu to tam dať.“
„Risknem to."
„No tak, snaž sa."
 

Po chvíli sedenia víťazoslávne odovzdáva zošit. Stojí tam „Láska je cit a sme si kvit." Možno bude z neho raper. Aby som to zhrnula, ponúkam už iba niekoľko výrokov, ktoré celkovú situáciu s poéziou v našej rodine dokresľujú.

„Ako si prišiel na to, že toto sú kľúčove slová?“
„Sú v nadpise.“
„Predsa dokážes vymyslieť krátku báseň, kde sa stretnú dva protiklady, napr. deň a noc.“
„Nieeeeee, to odmietam robiť.“
„A ak ti to dajú na teste?"
„Nedajú, na to nemajú čas ... a ak áno, budem aj opakovať ročník, ale ODMIETAM vymýšľať básne."
 

Ach jaj, jedným zo znakov puberty je presadzovanie si vlastného názoru. Keďže si myslím, že vymýšľanie básní má byť dôkazom spojenia literárneho talentu spojeného s pretlakom (nie paradajkovým) emócií, tak so synom súhlasím (v duchu). Ani Puškin nepísal na povel. Shakespeare síce áno, ten písal na objednávku, ale ten level môj syn nedá.

Ideme ďalej.

Myslíš si, že svet je komplikované miesto?"
To záleží od toho, či je víkend alebo deň v týždni, kedy je škola."
 
Máš nápad, ako urobiť svet lepším?"
Triediť odpad."
Sformuluj vlastné ciele do budúcnosti, čo by si ty chcel hľadať."
Nič."
Ale no tak. Premýšľaj."
Hmmmm."
Napr. pravdu?"
No jasné ... a lásku ... a spravodlivosť... a svetový mier." (úškrn)
No vidíš, super." (aspoň niečo, fakt, že si zo mňa potomok strieľa, zvládnem ... ide predsa o jeho vzdelanie)
Ale najlepšie by bolo nejaké miesto, kde by sa dal postaviť dobrý bunker."
 

Chudera učiteľka ... ale - citujúc Stopárovho sprievodcu galaxiou - je to PNI - problém niekoho iného.

P.S. Asi založím podpornú skupinu pre matky synov zápoliacich v ľútom boji divokom so slovenským poňatím literárnej výchovy. Radšej voľ nebyť, ako byť otrokom.