Moje trapasy
Ako som so synom objavovala krásy literatúry
-
Návštevy: 1255
Keď boli moje deti malé, tak sme obrovské množstvo času strávili čítaním hodnotnej literatúry. Ako to dopadlo, posúďte sami.
Keďže som bola to, čomu sa hovorí lenivá matka, tak som si výchovu uľahčovala ako sa len dalo a miesto kreatívneho tvorenia (ergo bordel všade, ergo následné poldňové upratovanie) sme čítali ... všetko možné.
Odborné publikácie na témy výchova sľubovali, že keď toto s dieťaťom absolvujeme, odmenou nám bude nadšený čitateľ a kreatívny pisateľ. Neviem, kde som urobila chybu, ale môj syn okrem nadpisov nad fotkami na Instagrame neprečíta ani riadok,
povinnú literatúru odfláka ako sa len dá a napísanie akéhokoľvek textu sa rovná komplikovanému pôrodu sprevádzanému veľmi podobnými zvukmi. V podstate by mi to bolo jedno, keby občas predsa len nepotreboval moju pomoc s niečím, čo sa za našich mladých čias nazývalo rozbor literárneho diela.
V tejto súvislosti si dovolím malú vsuvku. Z nejakého nevysvetliteľného dôvodu sa aj tento školský rok venuje veľká pozornosť ľúbostnej poézii a ja si opäť kladiem otázku, či majú slovenčinári nervy zo železa. Akoby nemali dosť urehotaných a blbnúcich puberťákov aj bez toho, aby im zadávali ďalšie a ďalšie príčiny k tomu, aby si detičky z učiva (metodickým centrom s láskou vybratého pre 7. ročník ZŠ) robili srandu. Alebo je to len problém môjho dieťaťa a ostatní to zvládajú v pohode.
Toť rozbor básní môjho syna, konkrétne piesní Červené jabĺčko a Láska, bože, láska.
Úloha 1 - podčiarkni v básni slová, ktoré vyjadrujú ľúbostný cit.
Syn podčiarkuje slová jabĺčko a oblôčik (metodická príručka sa prikláňa k názoru, že je to RADA, MILÝ, MILUJEM, Z LÁSKY). Pýtam sa, prečo podčiarkol tieto dve slová:
Úloha 2 - Koľkokrát sa v piesni Láska, bože, láska vyskytuje slovo láska.
Zvládame bravúrne bez najmenších problémov. Kiežby by takýchto intelektovo náročných a o inteligencii čitateľa veľa hovoriacich úloh bolo viac.
Úloha 3 - Opakovanie slov v básni je zaujímavý básnický prostriedok. Vyskúšaj si to a utvor jednoduché básne so slovom LÁSKA na začiatku, t.j.:
Skúste si to.
Syn (zdesene):
Po chvíli sedenia víťazoslávne odovzdáva zošit. Stojí tam „Láska je cit a sme si kvit." Možno bude z neho raper. Aby som to zhrnula, ponúkam už iba niekoľko výrokov, ktoré celkovú situáciu s poéziou v našej rodine dokresľujú.
Ach jaj, jedným zo znakov puberty je presadzovanie si vlastného názoru. Keďže si myslím, že vymýšľanie básní má byť dôkazom spojenia literárneho talentu spojeného s pretlakom (nie paradajkovým) emócií, tak so synom súhlasím (v duchu). Ani Puškin nepísal na povel. Shakespeare síce áno, ten písal na objednávku, ale ten level môj syn nedá.
Ideme ďalej.